Jeugd

Bibliotheek Salland 2023

Jaarverslag 2023

Bibliotheek Salland staat voor persoonlijke ontwikkeling en dat begint al bij de jongste kinderen. Team Jeugd richt zich op iedereen tussen de 0 en de 18 jaar. Het gaat hierbij niet alleen om de kinderen zelf, maar ook om de opvoeders en de professionals uit het onderwijs en de kinderopvang. Overigens vinden we dat zo vanzelfsprekend, dat we vanaf dit jaar hebben gekozen voor de kortst en krachtigst mogelijke naam voor ons team: Jeugd (het was: Jeugd & Onderwijs).

Wij richten ons op ontwikkeling op het gebied van (digitale) geletterdheid. Daarvoor hebben we een sterk aanbod staan en werken we met veel partijen samen. We informeren, inspireren, stimuleren en bevorderen deskundigheid. Daarmee maken we ons hard voor blijvende lezers. En we zien dat we al veel lezers in ons werkgebied hebben.

Heel opvallend: in 2023 werden er ineens veel meer jeugdboeken uitgeleend. Dat is natuurlijk geweldig, en het is ons doel om dit te blijven vasthouden. Bibliotheek Salland is een bibliotheek voor en door de mensen! Daarom vinden we het heel belangrijk om de jeugd te betrekken bij toekomstig aanbod. Dit zullen we in de toekomst steeds meer terug gaan zien.

De Bibliotheek op school

In de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte voeren we het programma de Bibliotheek op school (dBos) uit. Dit houdt in dat we zorgen voor een actuele, rijke en goed beheerde bibliotheek vol passende jeugdboeken. De meeste basisscholen en ook een paar scholen voor voortgezet onderwijs in deze gemeenten nemen deel aan het programma.

In de bekostiging van dBos hebben onder andere de gemeenten een belangrijk aandeel. Gedurende 2023 zijn we bezig geweest om ook in de gemeente Ommen de Bibliotheek op school van de grond te krijgen. Het resultaat zal volgen in 2024. Programmamanager Femke Reijke: ‘In elk geval was het afgelopen jaar een heel goede ervaring om de banden met alle scholen in de gemeente Ommen aan te halen en intensief te overleggen over hun wensen wat betreft boeken en leesbevordering. Een eigen bieb op je basisschool, dat is een enorme upgrade op hoe het in de gemeente Ommen tot nu toe geregeld is. Scholen in de stad zelf komen met een groep langs voor wat we noemen “klassikaal ruilen". Scholen uit het buitengebied doen het nu met ruilkratten, gevuld met boeken die we geregeld omwisselen.’

Schrijversbezoeken

Vast op het programma van een dBos-school staat een jaarlijks bezoek van een kinderboekenschrijver. ‘Dat is een heel sterke vorm van leesbevordering’, licht Femke Reijke toe. ‘Scholen waarderen dat enorm.’ Tijdens een bezoek geeft een schrijver een workshop aan de klassen. Dit jaar waren onder andere Tosca Menten, Janneke Schotveld, Bette Westera, Simon van der Geest en Gideon Samson op bezoek op bezoek bij de scholen.

Bette Westera

Gideon Samson

Janneke Schotveld

De Bibliotheek op school

Educatief aanbod

Iets doen met boeken, lezen, digitale geletterdheid, media, verhalen, informatie – je kunt er als school of kinderdagverblijf voor aankloppen bij Bibliotheek Salland. Team Jeugd heeft een enorme verscheidenheid aan werkvormen, workshops, bijeenkomsten, diensten en producten paraat.

De afgelopen jaren stuurden we een brochure met het complete aanbod naar alle scholen en kinderopvangorganisaties. In 2023 hebben we de presentatie van dit Educatief Aanbod heel anders aangepakt. Als showstopper en conversatiestarter hebben we een compacte brochure gemaakt, die veel gemakkelijker van hand tot hand gaat op de plekken waar we die neerleggen. Elk item in de brochure verwijst naar een veel uitgebreidere omschrijving in de nieuwe webshop op onze website. Programmamanager Jeugd Femke Reijke: ‘Het grote voordeel van die presentatie van het aanbod online, is dat je kan zoeken op elke zoekterm die in je opkomt. Ook zijn er effectieve filters aan het aanbod gekoppeld, zodat je het kan sorteren op leeftijdsgroep of gewenste werkvorm. We kregen het afgelopen jaar heel veel positieve reacties op deze nieuwe vorm. Gebruikers vinden het fijn dat het aanbod makkelijk te vinden is en zijn blij met de professionele presentatie ervan.’

Educatief aanbod

Kinderboekenweek

In de jaarlijkse, landelijk gehouden Kinderboekenweek in oktober verzorgen we allerlei activiteiten op scholen. Daarnaast vinden we het mooi om de Kinderboekenweek feestelijk te openen met een gezamenlijk evenement, zodat we met een mooi programma meer kinderen tegelijk bereiken. Daarvoor nodigen we dan een schrijver uit. In 2023 openden we de Kinderboekenweek met een livestream met kinderboekenschrijfster Marlies Slegers. Zo konden we in één keer nog veel meer kinderen bereiken dan wanneer we het in een klaslokaal of een zaal hadden gedaan.

Femke Reijke, programmamanager Jeugd: ‘We konden dit jaar tegen iedereen zeggen: sluit maar gewoon aan! Ook als je school niet een vaste samenwerking met ons heeft. Dat maakt zo'n evenement als de opening van de Kinderboekenweek veel toegankelijker voor iedereen. En een bijkomend voordeel is dat we zo aan scholen kunnen laten zien wat de samenwerking met de bibliotheek je kan brengen!’

Kinderboekenweek

Bieb, Bits & Bots

Digitale geletterdheid is een breed begrip. Zoals je slim en handig kunt en moet zijn met lezen, is het ook onmisbaar om van jongs af aan te begrijpen hoe onze leef- en denkwereld is ingekleurd door de aanwezigheid van computers en programma's.

In de workshopreeks Bieb, Bits & Bots laten we kinderen op een speelse manier kennismaken met allerlei facetten van digitale geletterdheid. Maandelijks geven we een workshop aan de groep 4- tot 6-jarigen en een workshop aan 7- tot 14-jarigen.

In de afgelopen jaren bouwde Bieb, Bits & Bots een trouw publiek op. Voor de uitvoering zijn vaak nogal wat spullen nodig. Daarom kunnen er meestal maximaal 8 kinderen deelnemen.

• 2023: 21 workshops, in totaal 93 deelnemers

Bieb, Bits & Bots

Voorlezen

BoekStart en de BoekStartcoach

BoekStart is een landelijk programma waaraan alle bibliotheken meedoen. Doel is om kinderen van 0 tot 4 jaar samen met hun ouders te laten genieten van lezen en hierdoor zo vroeg mogelijk bij te dragen aan taalontwikkeling.

Boekstartcoach
Om overal de boodschap te verspreiden dat je met voorlezen niet vroeg genoeg kunt beginnen, gaat vanuit Bibliotheek Salland de Boekstartcoach op pad. Jannet Nijerees is tweemaal per maand aanwezig op het consultatiebureau in Olst. ‘Daar praat ik ter plekke met ouders of met kinderen, en als het even kan gaan we gewoon erbij zitten en lees een stukje voor. Zo krijgen ook artsen en verpleegkundigen een beter beeld van wat we doen.’

De rol van de Boekstartcoach is ouders informeren en adviseren over het belang van voorlezen, ook al vanaf heel jonge leeftijd en hun vragen beantwoorden. Jannet: ‘Daarnaast promoot ik als Boekstartcoach de voorleesuurtjes in de bibliotheken, geef ouders informatieve folders, raad ze aan de BoekStartapp te installeren, en uiteraard geef ik een BoekStartkoffertje mee zodat iedere baby lid van de bieb kan worden. Heel fijn is ook om van gedachten te wisselen met de consultatiebureauverpleegkundigen over voorlezen en taalontwikkeling.’

Al jarenlang is er een wekelijks goedbezocht voorleesuurtje in Raalte en in Olst. De doelgroep bestaat uit kinderen van 0 tot 4 jaar samen met hun ouders, grootouders of oppas. Een groep enthousiaste vrijwilligers leest voor uit boekjes uit de collectie. ‘Verwacht vooral niet een rijtje kinderen dat netjes rechtop zit te luisteren’, vertelt Jannet Nijerees, als programmamaker verantwoordelijk voor de Voorleesuurtjes. ‘Het ene kind gaat lekker spelen op de vloer, terwijl het andere kind naar de plaatjes in het boek kijkt. Zo krijgen ze allemaal op hun eigen manier wat mee van het voorlezen.’

In 2023 zijn de Voorleesuurtjes uitgebreid. Naast de vrijdag wordt er nu ook op dinsdag voorgelezen in Raalte. Al langer was er de wens om ook in Heino te starten met een Voorleesuurtje. In 2023 vonden we enthousiaste nieuwe vrijwilligers die op de woensdagochtend in Heino wilden gaan voorlezen.

• 2023: 174 voorleesuurtjes, 1 374 kinderen, 1 131 ouders,

BoekStartcafé

Heino Voorleesuurtje

BoekStartcafé

Voorlezen

Voorleesexpress

De Voorleesexpress is al jarenlang een succes. Zodanig zelfs, dat we een tijdlang een wachtlijst hadden van bijna twee jaar. In 2023 hebben we een tandje bijgezet en is die wachtlijst helemaal weggewerkt. De Voorleesexpress koppelt een vrijwillige voorlezer aan een gezin met jonge kinderen dat ondersteuning kan gebruiken met taal en lezen. De vrijwilliger komt twintig keer langs en leest de kinderen voor. Hierdoor ervaren jonge kinderen en hun ouders hoe leerzaam en ook leuk het is om te lezen, voorlezen en te praten over verhalen.

De Voorleesexpress wordt door de gelijknamige organisatie landelijk ondersteund, en wordt plaatselijk uitgevoerd door bibliotheken. Naast voorleesvrijwilligers zijn er enkele vrijwilligers met een coördinerende functie. Zij nemen nieuwe aanmeldingen aan en koppelen voorlezers aan gezinnen.

Nieuw voor kinderen vanaf 8 jaar is de Doorleesexpress. Bij Bibliotheek Salland vinden we dit heel interessant. Omdat voor de uitvoering veel vrijwilligers nodig zijn, vonden we het te vroeg om mee te doen aan een landelijk gehouden pilot. Wel hebben adviseurs van Team Jeugd zich aangesloten bij een provinciale ontwikkelwerkgroep. We hopen al met al dat we ook de Doorleesxpress komend jaar in het jaarverslag kunnen vermelden.

• In 2023 deden 42 gezinnen mee aan de Voorleesexpress

Voorleesexpress

Vakantieactiviteiten

In het onderwijs heeft iedereen vrij, het team Jeugd in de Bibliotheek Salland zorgt voor extra drukte. ‘Dit is de tijd waarin we een aanbod kunnen neerzetten dat verschilt van ons vaste programma op scholen', aldus Jolyn van Egmond, programmamaker Jeugd. ‘Vooral in de zomervakantie van 2023 hadden we heel mooi, uitgebreid en gevarieerd aanbod. We hebben activiteiten georganiseerd voor alle verschillende leeftijdsgroepen. Ook bereikten we een aanzienlijke groep kinderen die anders bij ons nog niet in beeld was.’

Boek in het bos

Op drie zomeravonden toverden we Amfitheater Lommerrijk in Luttenberg om tot een voorleesparadijs

Boek in het Bos

Boek in het Bos is een initiatief van een groep inwoners van Luttenberg. Zij organiseren een serie voorstellingen. Wij gaan erheen met jeugdboeken die we ter plekke uitlenen.

Boek in het bos

Slim, want als kinderen de boeken terugbrengen, bezoeken ze de bibliotheek. Een leuke samenwerking, waarmee we buiten ons eigen kringetje ons gezicht laten zien.

Zomervoorleesfeest

De bibliotheken zelf en de scholen zijn ons vertrouwde werkterrein. Hoe leuk is het dan om op andere plekken en in andere situaties kinderen te ontmoeten en enthousiast te maken voor lezen, verhalen en boeken? Daarom hielden we in de zomervakantie in Raalte-Zuid het Zomervoorleesfeest.

Vakantielezen

Berucht in het onderwijs: de leeskuil in de zomervakantie. Kinderen gaan anderhalve maand niet naar school en in september is hun leesniveau dramatisch gedaald. Landelijk wordt voor de bibliotheken de campagne Vakantielezen georganiseerd, en wij sluiten daarop aan.

In de laatste schoolweken voor de zomer maken kinderen op school kennis met de campagne en voeren de eerste opdrachten uit. Is de vakantie dan begonnen, dan vervolgen ze hun acties in de bibliotheek. Wij organiseerden activiteiten voor drie leeftijdsgroepen, vol speurtochten, puzzels en uitdagingen.

Griezelen in de bieb!

Met Halloween hielden we een griezelig voorleesfeestje in Olst.

Het verhaal was griezelig, het knutselen was doodeng...

...en toch vonden sommige kinderen dat het volgend jaar nog angstaanjagender mocht zijn!

We gaan ons best doen...

• In 2023 deden in totaal 450 kinderen mee aan een van onze vakantieactiviteiten

Vakantieactiviteiten

Rijke teksten en taal

Een actuele term die we niet voor niks vaak zijn tegengekomen in de media. Binnen het onderwijs kantelt op het moment het denken over de inhoud en kwaliteit van het materiaal dat leerlingen te lezen krijgen. De opvatting dat begrijpend lezen vooral een technische vaardigheid is, maakt plaats voor het groeiende besef dat een natuurlijke omgang met rijke taal net zo goed een meerwaarde biedt bij het ontwikkelen van je taal- en leesvaardigheden.

Eén van de adviseurs volgde in 2023 de training ‘Rijke teksten en de rol van de leesconsulent’. In 2024 gaat in elk geval nog een adviseur deze training volgen, omdat de groeiende aandacht voor het onderwerp bij de doelgroep van onderwijsprofessionals in 2023 duidelijk merkbaar was. In 2024 staat het thema Rijke teksten centraal in de deskundigheidsbevordering van het team. We gaan de kennis en vaardigheden die we opdoen delen en gaan samen met de scholen ontdekken hoe we boeken met rijke taal kunnen inzetten in het gehele onderwijsaanbod.

Tot slot

2023 was voor Team Jeugd het jaar van de zichtbaarheid. Vergeleken met eerdere jaren zijn er veel meer schoolbezoeken, meer ontmoetingen tussen adviseurs en onderwijsprofessionals, en meer voorleesmomenten met leesconsulenten.

Leesconsulent Marita Veldscholte: ‘Zo ga ik sinds eind vorig jaar elke week naar basisschool De Korenbloem in Raalte. Ik ben daar ruim een uur aanwezig en help kinderen om nieuwe boeken te vinden, die echt passen bij wat ze leuk vinden, wat ze al gelezen hebben en hoe goed ze zelf al kunnen lezen. De leerkracht stuurt kinderen vanuit de klas naar me toe als ik er ben, en kinderen vragen ook zelf of ze even naar Marita mogen voor een leestip.’

Het past bij het beeld waar we al met al heel blij mee zijn: alles wat we doen en adviseren gaat steeds meer in overleg en onderlinge overeenstemming. Eerder voerden we vaker programma’s uit die vooraf door ons bepaald waren; nu leveren we meer en meer maatwerk.